عناب خشک در بازار بهترین از بین برنده شوره سر است

عناب خشک در بازار گونه ای از زیزیفوس است. از خانواده خولان است عمدتاً به عنوان درخت سایه دار استفاده می شود که میوه نیز می دهد.

از چوب سخت و روغنی آن، همراه با گلابی، برای چاپ روی چوب برای چاپ اولین کتاب های جهان استفاده می شد، که از قرن هشتم شروع شد و تا نوزدهم در چین و کشورهای همسایه ادامه یافت. از روی یک چوب عناب می توان 2000 نسخه تولید کرد.

توزیع طبیعی دقیق آن به دلیل کشت گسترده نامشخص است، اما تصور می شود که در جنوب آسیا، بین لبنان، شمال هند، و جنوب و مرکز چین، و احتمالاً اروپای جنوب شرقی نیز وجود داشته باشد، هرچند به احتمال زیاد در آنجا معرفی شده است.

این گیاه در ماداگاسکار معرفی شده و به عنوان یک گونه مهاجم در قسمت غربی جزیره می روید. این گیاه در بخش شرقی بلغارستان به نام «هیناپ» یا «فیناب» شناخته می‌شود، جایی که به‌طور وحشی رشد می‌کند، اما همچنین یک درختچه باغی است که برای میوه آن نگهداری می‌شود.

میوه آن در پاییز چیده می شود. درختان به صورت وحشی در شرق کارائیب رشد می کنند و گزارش شده است که در جامائیکا، باهاما و ترینیداد و همچنین مناطق مختلف دیگر وجود دارند.

عناب در 9000 سال قبل از میلاد در جنوب آسیا اهلی شد. بیش از 400 رقم انتخاب شده است این درخت طیف وسیعی از دما و بارندگی را تحمل می کند، اگرچه به تابستان های گرم و آب کافی برای باردهی قابل قبول نیاز دارد.

برخلاف بسیاری از گونه‌های دیگر این جنس، زمستان‌های نسبتاً سرد را تحمل می‌کند و دمای آن تا 15- درجه سانتی‌گراد ادامه دارد این امر عناب را قادر می سازد تا در زیستگاه های کوهستانی یا بیابانی رشد کند، به شرطی که در طول تابستان به آب زیرزمینی دسترسی داشته باشد.

میوه عناب نابالغ سبز رنگ است، اما با رسیدن از مرحله زرد مایل به سبز عبور می کند که با رسیدن میوه، لکه های ماهاگونی رنگ روی پوست ظاهر می شود. میوه کاملاً بالغ کاملاً قرمز است. مدت کوتاهی پس از قرمز شدن کامل، میوه شروع به نرم شدن و چروک شدن می کند.