رنگ در لباس بلوچی زنان و مردان و سنت آن

برخلاف مردان لر که طرفدار رنگ‌های خنثی، کلاه‌های نمدی مشکی و شال‌های سفید دور کمرشان هستند، زنان به رنگ‌های روشن متمایل می‌شوند و راه راه‌های علامت تجاری بر روی سرآستین‌های شلوارشان بسته شده است.

جلیقه لباس بلوچی زاهدانی آستین‌های لباس بلندی را که از بالا پوشیده بود نشان می‌دهد و پس از پیچیدن روسری به دور سر، گردن و شانه‌ها، تکه‌ای بلند از آن به پشت آویزان می‌شود.

منجوق‌های بسیار دقیق روی لباس و همچنین سکه‌ها و مهره‌هایی که روی روسری آویزان شده‌اند، لباس‌های سنتی لر را به یکی از چشم‌نوازترین لباس‌ها تبدیل کرده‌اند.

مردم گیلک مدل لباس مجلسی ساده و شیک زنانه که بومی منطقه شمالی گیلان هستند، عشایری سنتی ندارند و ترجیح می دهند در رشته کوه البرز و دشت های اطراف به کشاورزی و دامپروری بپردازند.

لباس

لباس زنانه شامل پیراهن‌های چین‌دار بلند است که با جلیقه‌های مخمل مشکی تزئین شده با گلدوزی‌های درخشان و به جای شلوارهای گشاد رایج در لباس‌های سنتی ایرانی، دامن‌هایی روی زمین قرار دارد که با خطوط افقی رنگارنگ تزئین شده‌اند.

کمد لباس مردانه بی صداتر است، با تم سیاه و سفید که با رنگ های روشن در جوراب ها یا کمر بند نخی پهن برجسته می شود.

مازندرانی‌ها وزن بلوک سقفی که بومی منطقه خزر ایران هستند، نسبت به سایر اقوام که لباس‌های شاداب‌تر را ترجیح می‌دهند، کمدهای متواضع‌تری هستند.

زنان زیر دامن‌های کوتاه و پف دار شلوار مشکی می‌پوشند و بالاتنه‌ای به سبک تونیک به طول کمر می‌پوشند که معمولاً روی آن طرحی سنتی گلدوزی شده است.

روسری آنها ظرف ژله تک نفره تزئینی ترین وسایل است که با مهره و منگوله تزئین شده است.

مردان نیز ساده هستند، با یک جلیقه ساده روی پیراهن‌های نخی سفید، در شلوارهای شکاری و جوراب‌های تیره که تا زیر زانو کشیده شده‌اند.

  • منابع:
    1. An Introduction to Traditional Iranian Clothing
  • تبلیغات: 
    1. با چند ترفند ساده پایتان را از تحریم ها فراتر بگذارید.
    2. اثرات منفی زیست محیطی کیف چرم
    3. نصیحت های 10 ثروتمند جهان را با هم بشنویم
    4. طراحی مدرن پرده حریر به چه معناست