خوردن قهوه ترک 100 گرمی در ترکیه ممنوع شد

مطالعات مختلف نشان داده اند که کافئین موجود در قهوه ترک 100 گرمی و بسیاری از نوشیدنی های دیگر ممکن است به محافظت در برابر بیماری پارکینسون کمک کند.

یک تیم به این نتیجه رسیدند که مردانی که بیش از چهار فنجان قهوه در روز می نوشند ممکن است پنج برابر کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری پارکینسون باشند.

یافته‌های متاآنالیز سال 2017 نشان می‌دهد که بین مصرف قهوه و کاهش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون، حتی در میان افرادی که سیگار می‌کشند، ارتباط وجود دارد. این تیم همچنین دریافت که افرادی که قهوه می نوشند ممکن است کمتر دچار افسردگی و شرایط شناختی مانند بیماری آلزایمر شوند.

با این حال، شواهد کافی برای اثبات اینکه نوشیدن قهوه بدون کافئین به پیشگیری از بیماری پارکینسون کمک می کند، وجود نداشت.

در سال 2019، یک بررسی منابع معتبر به این نتیجه رسید که مصرف قهوه احتمالاً خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش می دهد.

پیش از این، در سال 2015، یک مطالعه کوهورت روی یک جمعیت چند قومیتی در ایالات متحده نشان داد که بسته به دوز مصرف، مصرف دو تا سه فنجان قهوه در روز خطر ابتلا به سرطان کبد و بیماری مزمن کبدی (CLD) را در شرکت کنندگان تا 38 درصد کاهش می دهد. و به ترتیب 46% منبع قابل اعتماد.

متاآنالیز منبع معتبر سال 2017 همچنین به این نتیجه رسید که به نظر می رسد مصرف هر نوع قهوه خطر ابتلا به سرطان کبد، بیماری کبد چرب غیر الکلی و سیروز را کاهش می دهد. این یافته ها در حال حاضر توسط یک منبع مورد اعتماد در سال 2021 تقویت شده است که نشان می دهد مصرف همه انواع قهوه ممکن است محافظت در برابر CLD را ارائه دهد.

افرادی که قهوه مصرف می کنند نیز ممکن است خطر ابتلا به بیماری سنگ کیسه صفرا را کاهش دهند.

در سال 2014، محققان مصرف قهوه را در میان افراد مبتلا به کلانژیت اسکلروزان اولیه (PSC) و سیروز صفراوی اولیه (PBC) بررسی کردند. اینها شرایط خود ایمنی هستند که مجاری صفراوی در کبد را تحت تأثیر قرار می دهند.

آنها دریافتند که افراد مبتلا به PSC نسبت به افرادی که این عارضه را ندارند، احتمال بیشتری دارد که قهوه کمتری مصرف کنند. هیچ مدرکی وجود نداشت که نشان دهد مصرف قهوه در افراد با یا بدون PBC متفاوت است.